Wednesday, June 21, 2006

Några avslutande tankar

Hade ett biblioteksmöte med vår chef i måndags...och som alltid blir jag fundersam efteråt.
Han bad oss att vi skulle ha ett 45 minuters anförande inför skolledningen till hösten för att diskutera våra idéer och tankar kring bibliotekets verksamhet (nu kommer jag att tänka på det hela sommaren!).

Vår idé att arbeta gentemot de fyra nya rektoraten mottogs...eh...sisådär av skolledning och chef. Jag tycker det är en briljant idé. Om vi, rektorerna + biblioteket, kunde signalera tydligt och tillsammans hur viktigt och nyttigt det skulle vara för lärarna att engagera sig i biblioteket så skulle det höja statusen för oss. Lyfta oss.

Som det är nu står vi vid sidan om och försöker lobba in (lite fotbollsmetaforer så här i dessa fotbollstider) böcker, kunskap, informationssökning och källkritik över en väldigt mur in till lärare och elever. Det skulle vara tydligare för alla om vi slapp stå vid sidan om.

Det skulle vara smart av rektorerna att använda sig av sitt bibliotek, och inte som nu betrakta oss som någon rara avis, kanske till och med lite skrämmande? Vad vet jag.
Det enda jag vet är att kunskap befriar och kultur berikar och om ni låter oss så kommer vi att utföra storverk!

2 Comments:

At 9:02 AM, Blogger Mina said...

Hej, jag har precis skapat en blogg. Undrar bara hur man ska göra för att få någon att läsa den? Är det nåt speciellt man kan göra eller ska man bara vänta?

 
At 9:45 AM, Anonymous Anonymous said...

vilken ljuvlig ideé att komunicera med lärare och rektorer via en blogg!
Helt enkelt lysande, Sickan!
Måste piratkopieras...
För oss på skolbibliotek är det ju fenomenalt!
Här i Varberg delar vi dessutom vår tid mellan respektive skola och folkbiblioteket, så man är ju inte ens på plats hela tiden. Ska genast sprida tanken....

 

Post a Comment

<< Home